Då var det klart! Först nedtagning av segel, bort med rodkick och bom. Sedan hem med segel, mat och en hel del övrig utrustning. Sedan är dags att ta hem dynor, kuddar, filtar och ännu mer utrustning.
När båten är någorlunda ”ren” invändigt är det dags att varmköra för att få oljan lite mer lättflytande. I med oljebytarpumpens slang i oljestickans hål, öppna påfyllningslocket. Pumpa några gånger och oljan rinner ner i pumpens behållare. Bort med det gamla och på med det nya oljefiltret. Sedan är det bara att leta fram stora fasta nyckeln (24 mm) för att skruva bort ”pluggen” i backslaget. Pumpa ur den gamla oljan och fyll på med ny. Inga problem, inget skylla på – det är bara bra att byta olja.
Då tror många att mitt nästa steg är att ta ner masten eller kanske byta dieselfilter. Nix, jag tar inte ned masten och dieselfilter byter jag på våren – då vet jag att filtren är rena och fina inför säsongens seglatser.
Upptagningen (med masten på) gick bra och för ovanlighetens skull var det sol och vindstilla. En härlig dag att ta upp 35 båtar med mobilkran.
Nu i helgen har jag tagit hem ännu mer utrustning, tömt färskvattentanken, fyllt på med spolarvätska i toaletten och kört motorn med glykol i kylvattnet. På med täckställningen och presenningar. Då var det klart!
Så här kan det se ut i vardagsrummet, efter vi taget hem dynor, kuddar och delar av segelgarderoben.