Axeltätning del 2

I tidigare blogginlägg så konstaterade jag att axeln var 25 mm och hylsan var 42 mm, vilket vara bra förutsättningar att fortsätta projektet.

Det var bara att åka till ”Åkerströms” och beställa en Volvo Penta original och få lite tips på hur arbetet skulle genomföras. Bara att lossa de sex insexskruvarna, backa axeln så långt så man får bort den gamla axeltätningen var budskapet.

Åkte ner till båten med spärrskaft, en hylsa som gör att den skulle passa på stora spärrskaftet och en hylsa med 8 mm insexsnyckel. Eftersom man har en Albin Stratus är det lätt att komma åt, detta skulle inte bli några problem…
Axel

Första skruven satt som berg, men lossnade efter att jag lagt alla 90 kg bakom. Nästa skruv satt också hårt!

20150321_140047

Och köper man lågpris verktyg så håller det inte, det var bara att packa ihop.

Black Jack

Det är bra med trevliga båtklubbmedlemmar som ställer upp med verktyg – en del har verkligen allt i garaget!

Med rätt verktyg går allt mycket enklare! Efter att alla sex skruvar är borttagna är det bara att försöka backa axeln. Det var inga problem för min del, det gick enkelt.

Nästa steg är att gör axeln och hylsa ren från gammalt fett. Passade på att göra rent i kölsvin också.

20150321_135010

Här är den nya axeltätningen på plats, det som ska göras nu, är att ta bort den orange plastskyddet och smörja med lite fett. Ska också rådfråga hur hårt man ska dra fast skruvarna som håller axeln, om man måste dra dessa med en momentnyckel eller inte.

1 svar på ”Axeltätning del 2

  1. Jag undrar om det räcker med att bara byta tätning som visas på bilden. När jag gjorde det en gång visade det sig att propelleraxeln behöver en stödlagring. Den fria axeln är för lång utan stödlagring. Axeln kommer i svängningar och motorn kan köras på max 1500 varv.

Lämna ett svar till Lennart Elfving Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.