Projekt dieseltank

Eftersom helgen bjöd på 10 plusgrader och sol, passade jag på att börja med ”Projekt dieseltank”. Man har ju läst om att det börjar bli vanligt med gegga/bakterier/alger i tankarna. Det är väl inte troligt att någon före mig har gjort rent tanken.

Det jag gruvade mig mest för var att tömma den på de kvarvarande 15-20 liter diesel. Jag laddade upp med några olika varianter av pumpar.

Det första jag gjorde var att mäta att jag verkligen skulle få ut tanken genom den redan uppsågade luckan. Min dieseltank förvaras i barbords salongskoj. Nästa steg var att ta bort tankmätare, för att få tillgång till ett hål där jag kunde suga upp kvarvarande diesel. Lite småkrångligt att få ut mätaren, men det gick till slut.

Först provade jag en pump som monteras på en skruvdragare. Hade fungerat bra när jag testade hemma i garaget. Nu kom det inte en droppe diesel. Då tog jag det säkra kortet – en vanlig bränslepump med slang (en som man normalt använder till sin utombordare) utan munstycken till utombordaren/trycktank.

Bränsleslang med pump

Det försöket lyckades på en gång, men det var lite jobb att pumpa. Men all diesel var nog utpumpat på cirka 20 minuter.

Nästa steg var ta bort alla slanganslutningar. Slang till värmare, slang till avluftningen, slang till motorn och påfyllningsslangen. Det var bara påfyllningslangen som orsakade några svordomar, de andra lossnade enkelt.

Nu står tanken i garaget hemma, nu blir det till att bestämma storlek på manluckan och beställa. Vad jag kan se nu så verkar det inte vara mycket skräp i tanken.

Mobil november13 014

Mobil november13 017Mobil november13 019

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.